Nalle metodi

Nalle musiikkikoulussa 4-7-vuotiaat lapset opiskelevat Irma Wahlbeckin kehittämän nalle metodin mukaan. Lapset oppivat tuntemaan nuotit alusta lähtien, ja soittamaan improvisoiden. Oppilaat säveltävät myös pieniä omia kappaleitaan. Lyhyesti ilmaistuna nalle metodi on luova opetusmetodi, joka on kehitetty 4-7-vuotiaille lapsille instrumentti opetukseen. Se perustuu tiettyihin faktoihin ja eri tutkimustuloksiin. Se on potpuri monista hyvistä opetusmetodeista. Improvisointi, luovuus, vapaus, nautinto, individuaaliset tarpeet, kyvyt ja eri tunneilmaisun käyttö ovat nalle metodin avainsanoja.

Lapset nauttivat oppimisesta ja luovuudesta. Vanhemmilla on suuri etu säilyttää harjoittelutilanne ihanana yhteisenä hetkenä.

Irma Wahlbeck kehitti nalle metodin, koska hän haluaa opettaa lapsille pianonsoittoa jo ennen kouluikää. Hän ei löytänyt tyydyttävää oppimateriaalia, niinpä hän aloitti oman metodin kehittämisen ja tutkimisen vuonna 1990. Wahlbeckin tekemän nalle kirjan tarkoituksena on toimia alkupalana, jonka jälkeen siirrytään tavallisesti 7-8 -vuotiaille tarkoitettuihin oppikirjoihin. Kirja sopii nykyajan lasten kokemusmaailmaan. Vanhat pianonsoittokirjat perustuvat usein taidemusiikin esittelyyn, joka ehkä on hieman vierasta nykyajan lapsille. Lapsen musiikillinen kehitys otetaan huomioon nalle metodissa ja opetuksessa edetään niillä ehdoilla.

Metodin käyttöohjeita:
Kirjan eri osat harjaannuttavat soittamisen eri osa-alueita, kuten nuottienlukua, rytmiä, motoriikkaa ja kuuntelua. Kaikki musiikkikappaleet soitetaan kummallakin kädellä yhtä aikaa, vaikka emme aina näekään f-avaimen nuotteja. Olen valinnut tämän tavan koska pienillä pianisteilla on niin tavattoman paljon ajateltavaa, kuten: kirjaimet, nuotit, rytmit, eri symbolit, ja tietysti motoriikka, joka vielä ei ole niin kehittynytkään. He yhdistävät visuaalisen ja auditiivisen perseption motoriikan kanssa. Mikä suoritus!

Metodi toimii parhaiten kun lapsi, vanhemmat ja opettaja toimivat yhteistyössä keskenään. Vanhemmat opettelevat ensin itse symbolien merkitykset, voiden sitten auttaa lapsiaan. Imitaatio on hyvä apukeino.

Musiikkikappale soitetaan ensin lapselle, jonka sisällöstä keskustellaan. Vaikeat asiat selitetään yksinkertaisesti ja innostavasti, joka auttaa lasta rohkeasti ottamaan vastaan uutta tietoa. Tällä tavoin otetaan myös musiikin kuuntelun tärkeys huomioon.

On erittäin tärkeää harjoitella päivittäin, 1-2 kertaa päivässä noin 5-10 minuutin jaksoissa. Harjoitellaan nuotteja, sormiharjoituksia ja musiikki kappaleita ja soitetaan kuvista improvisoiden. Toivon myös lasten tekevän omia pieniä sävellyksiään.

Kaikki tämä pitäisi oppia leikiten. Tee oppimisesta hauskaa! On hyvin tärkeää KUNNIOITTAA lasta. Lapset rakastavat uuden oppimista.

Yritä harjoitella läksyjä, kun lapsesi on hyvällä mielellä. Joskus pianokappaleiden harjoittelu saattaa tuntua raskaalta, mutta yrittäkää löytää positiivinen, rauhallinen ja leikillinen tapa sen tekemiseen. Tarkista ettei ympärillänne ole huomiota heikentäviä tekijöitä kuten: radio, musiikki, TV, tai tietokone.

Tee oppimisesta ja soittamisesta nautinto! Yritä olla innokas ja rauhallinen. Tasapainoa vaaditaan niin oppilaalta, vanhemmilta kuin opettajaltakin. Motivaatio johtaa menestykseen.

Psykologi Glenn Domanin metodi perustuu lapselle näytettäviin symbolikortteihin. Se toimii hyvin nuottien lukuohjelmanakin jo kaksi vuotiaille, JOS KORTTEJA NÄYTETÄÄN LAPSELLE PÄIVITTÄIN. Vinkkejä vanhemmille joita Doman suosittelee metodia käytettäessä:

Yritä näyttää symbolikortteja hyvin nopeassa tahdissa, tällöin pystyt pitämään lapsesi keskittymiskyvyn ja kiinnostuksen korkealla.

• Kun olette lopettaneet läksyjen läpikäynnin, kerro lapsellesi kuinka lahjakas hän on. Älä missään tapauksessa lahjo lasta karkeilla tai muulla vastaavalla, vaan rakkaudella.
  • Älä testaa lapsesi kykyjä (se on oppimisen vastakohta, joka on täynnä stressiä, eikä johda kehittymiseen)
  • Tee uuden oppimisesta nautittavaa. Kaikkien oppijaksojen pitäisi olla ajankohtia jossa vallitsee ilo, rauha ja rakkaus.
  • On suuri lahja saada opettaa lastaan.
  • Ole innostunut.
  • Lapset rakastavat uuden oppimista, mutta sen on tapahduttava nopeasti.
  • Harjoitelkaa joka päivä, lyhyitä 5-10 minuutin jaksoja, 2-3 kertaa päivässä.

Nalle metodi ei ehkä sovi kaikille perheille, tai kaikille musiikkilaitoksille, luovuutensa vuoksi. Toiset ihmiset haluavat säilyttää traditionaalisen metodin. Onneksi kaikilla on mahdollisuus valita metodinsa ja opetuspaikkansa.

Lisätietoja Nalle metodista