Läröplan för nalle metoden

• vi uppmärksammar hand och sittställning
  • vilken hand är höger vilken vänster
  • räkna från ett till fem
  • känna igen musikalfabetet
  • G- och F- klavar
  • olika notvärden
  • tempo: snabbt- långsamt
  • fingerövningar
  • vi lär oss en not i taget från c-C2
  • olika musik symboler
  • komponerar små egna låtar
  • olika stilar: vaggvisa, marsch etc.
  • olika känslolägen
  • att lyssna aktivt på musik

Läroplan

Undervisning

Konstnärlig inlärning är långsiktig inlärning och en helhets inlärningsprocess är det viktigaste. Läraren har en viktig roll för att eleven utvecklar sig i sina studier och blir motiverad. Läraren skapar också en positiv inlärningsklimat. Eleven har en aktiv roll i sina studier och i inlärningen. Barns musikaliska - och livserfarenheter tas i betraktande.

Inlärningsklimatet

Målsättning är att inlärningsmiljön stödjer elevens utveckling och inlärning, samt ger barnet en känsla av att han/henne har lyckats med sitt spelande. En bra inlärningsmiljö är öppen, positiv och ger stöd. Eleven ska sätta sina egna mål och man ska stödja hans/hennes arbetsprocess enskild. Inlärningsmiljö borde vara trygg i fysisk, psykisk och social mening. Man måste ta hänsyn att konstnärligt arbete är en långsiktig pågående inlärningsprocess, som sker stegvis.

Värderingar och allmänna mål

Vår målsättning är att barn och ungdomar får högkvalitet undervisning som sker stegvis. Vi skapar grunder till emotionell, estetisk och etisk tillväxt. Målet är livslång konstnärlig hobby. Undervisningen ger till elever nya möjligheter att förstå konst och kultur. Vi försöker utveckla barns tänkande och konstnärlig process i musiken.

Målsättning är att stödja elevens

• inlärning av olika känslolägen
  • utveckla förståelse för olika kulturer
  • jagets utveckling och hans/hennes känsla för att kunna analysera verklighet
  • eleven bygger på sin världsbild genom att utrycka och förstå konst
  • inlärning ger kännedom för att kunna utrycka konst samt det frambringar glädje, vilja, nyfikenhet, och att man vågar uttrycka konst på ett personligt sätt
  • man måste ta hänsyn till barnets individuella behov och stödja elevens utveckling från hans/hennes egen utgångspunkt
  • målet är också att stödja elev att kunna arbeta koncentrerad och målinriktad
  • inlärningen sker genom att man provar sig fram, planerar och att man lär sig kritisera sin egen inlärning
Instrumentundervisning

Undervisningens målsättning är att eleven lär sig att uttrycka musik på ett rent, rikt och skapande sätt.

Målsättning och huvudinnehåll är att elever lär sig:
  • utveckla olika speltekniker
  • läsa noter och prima vista spel få erfarenheter att uppträda förmedla olika musikaliska tankar till publik
  • lär sig ett musikalisktänkesätt
  • lär sig musikaliska reglar
  • lär sig att analysera musik
3-7 åring barns undervisning

Målsättning är att elever mellan 3-7 år får musikupplevelse, olika färdigheter, erfarenheter som grundar sig på en bra plattform till senare instrumentstudier, en härlig hobby, och musikrelation. Barnet lär sig att kunna lyssna, uppleva, och uttrycka sig på ett musikaliskt sätt.

De musikaliska elementerna är

Rytm, form, harmoni, melodi, dynamik och klangfärg, som bildar undervisningens huvudinnehåll. Via upplevelse och lek kan man öva barnets minne och andra färdigheter. På det sättet stödjer man också barnets kognitiv, emotional, motorisk och social utveckling.