Nalle metoden

Nalle metoden är en skapande instrumentundervisningsmetod. Den har utvecklats till barn mellan 2-7 år. Den grundar sig på vissa fakta och vetenskapligforskning. Den är en blandning av många goda undervisningsmetoder. Eleverna lär sig noterna från början och improviserar och komponerar små egna låtar. Eleverna gör självständigt sina egna kompositioner, utan föräldrars hjälp. Allt detta bidrag till glädje och tillfredställelse för alla.

Tips hur man använder metoden:
Olika delar av nalle boken övar olika delar i pianospelet: notläsning, rytm, motorik och gehör. Alla musikstycken ska spelas med båda händerna samtidigt, fast man inte alltid ser F-klav noterna. Detta har jag valt eftersom de små pianisterna har redan mycket att tänka på: bokstäverna, noterna, rytmen, och olika symboler, samt att motoriken i början inte alltid är så bra. De får också lära sig att räkna rytmen högt. Koppla ihop den visuella perceptionen med motorik.

Den här metoden är anpassad till samarbetet mellan barnet, föräldrarna och läraren. Föräldrarna har ett stort privilegium och ansvar att dagligen hjälpa sitt barn att lära sig musikens symboler och öva läxor. Det kräver mycket entusiasm, villighet, tålamod och tid. Föräldrar ska lära sig först olika symboler och sedan ska hon/han lära sitt barn de.

Imitation är ett bra hjälpmedel att ta i bruk. Man kan först spela upp det nya stycket och sedan prata om det, förklara svåra saker på ett enkelt sätt som leder till att barnet lär sig spela stycket på rätt sätt.

Det är mycket viktigt att öva varje dag, korta stunder 5-10 minuter, 1- 2 gånger per dag är lämpligaste. Man övar noter, fingerövningar, låtar och gör egna små kompositioner. Det viktigaste är att man improviserar och använder bilder, som sätter fantasin i gång. Allting ska vara lek med en smula allvar! Gör lärandet roligt. Det är väldigt viktigt att RESPEKTERA barnet. Barn älskar att lära sig nya saker.

Försök att öva läxor när ditt barn är på gott humör. Att öva piano läxorna kan ibland upplevas som tungt, men man bör hitta ett positivt och lekfullt sätt att göra det.

Se till att det inte finns distraktion, så som radio, musik eller tv som är på. Barnet vet att hon/han har får din uppmärksamhet, och det älskar hon/han. Försök vara entusiastisk och avslappnad.

Balans åberopas från alla partner så från barnen, föräldrar, som lärare. Motivation leder till framgång. Undervisa på ett målmedvetet sätt. Vi vill ju stödja barnets estetiska uppfostran, och inte förstöra det. Psykolog Glenn Domans metod grundar sig på, att man visar olika symbolkort till barnet. Den fungerar också bra som notläsningsövning, om man visar korten dagligen.

Råd som Doman ger till föräldrar när man använder hans metod:
Försök visa symbolkorten snabbt, då kan du behålla barnets koncentration och intresse högt. När ni har spelat läxorna färdigt, berätta för henne/honom hur duktig hon/han är. Det är inget gott ide, att man mutar sitt barn med godis eller annat, utan kärlek är den bästa motivationen. Testa inte ditt barns kunnande (det fungerar som ett motsatt effekt till lärandet, och blockerar utvecklingen). Alla övningstunder borde vara trevliga, glada, lugna och kärleksfulla tillfällen.

Var entusiastisk. Barnen älskar att lära sig nytt, men det måste ske snabbt. Nalle metoden passar inte till alla familjer eller till musikskolor, eftersom somliga vill behålla den traditionella metoden. Lyckligtviss få alla välja sin undervisningsmetod. Improvisation, skapandet, frihet, njutbarhet, individuella behov och olika känslolägen är nyckelorden för metoden.

Läroplanen för nalle metoden

• vi uppmärksammar hand och sittställning
  • vilken hand är höger vilken vänster
  • räkna från ett till fem
  • känna igen musikalfabetet
  • G- och F- klavar
  • olika notvärden
  • tempo: snabbt- långsamt
  • fingerövningar
  • vi lär oss en not i taget från c-C2
  • olika musik symboler
  • komponerar små egna låtar
  • olika speltekniker
  • olika stilar: vaggvisa, marsch etc.
  • olika känslolägen
  • att lyssna aktivt på musik

Mera information om nalle metoden och barns musikaliska utveckling